Mijn werk als zelfstandig ondernemer combineer ik met de functie van practor Gepersonaliseerd Leren bij het VISTA college. Een functie die in de kern ook gaat om het stimuleren van kennis maken, kennis delen en kennis benutten. Daarin verbind ik tussen mensen en onderzoekskennis(sen).
Om onderzoekservaringen en inzichten uit eigen onderzoek breder te delen binnen VISTA, zijn we gestart met een nieuw initiatief: de VISTA Onderzoeksmiddagen. Met en voor collega’s die betrokken zijn bij of geïnteresseerd in onderzoek in het mbo. Vrijdag 30 oktober vond de eerste editie plaats. In een deelsessie presenteerde een collega het onderzoek dat zij in het kader van haar Masteropleiding Leren en Innoveren heeft uitgevoerd. Open, enthousiast en gestructureerd nam zij ons mee in haar aanpak en resultaten. Gedurende het verhaal zag ik haar groeien. Van aanvankelijk nerveus over het doen en delen van onderzoek, naar overtuigend enthousiast over het gestructureerd oppakken van praktijkvragen om onderzoekenderwijs het onderwijs te verbeteren.
Daar waar ik mensen zie groeien in het doen en delen van onderzoek, groeit mijn glimlach. Wanneer onderwijsprofessionals onderzoek (leren) doen, gaat dat soms gepaard met twijfel en misschien wel met vragen als “Kan ik dat wel, onderzoek doen?” of “Is mijn onderzoek wel goed of interessant genoeg voor anderen?” Daarachter gaan beelden schuil over wat onderzoek wel of niet is, en misschien ook over dat onderzoek altijd goed moet gaan.
Onderzoek is echter om van te leren. Op inhoud, en op proces. Dat vraagt om, zoals Van Wijk en De Bruyckere in hun reflectie (2019) benadrukken, een lerende cultuur waarin onderzoek ook mag mislukken. Wanneer een onderzoek in de praktijk niet lukt of niet goed loopt, is dat geen kwestie van falen maar van feedback, zo stellen zij. Een dergelijke overtuiging helpt om te groeien in het doen en delen van onderzoek, in welke vorm dan ook. Daar draag ik graag met een groeiende glimlach aan bij.
Bron:
Van Wijk, L. & De Bruyckere, P. (2019). Onderzoek vraagt vooral om een gezonde dosis realisme. De Nieuwe Meso, 6(4), 80-82.