Sinds haar studie Onderwijskunde heeft Andrea haar liefde voor het onderzoeksvak ontwikkeld. Ze heeft uiteenlopende ervaring in praktijkgericht, beleidsgericht en wetenschappelijk onderzoek. In 2015 is Andrea gepromoveerd aan de Open Universiteit. In haar proefschrift ‘Predicting teachers innovative behaviour: motivational processes at work’, is Andrea op zoek gegaan naar psychologische en organisatorische factoren die bijdragen aan motivatie en innovatief gedrag van docenten. In dit thema komen de onderzoekende en ontwikkelingsgerichte kant van Andrea samen.
In haar onderzoekende rol is Andrea gedreven om inzichten uit (wetenschappelijk) onderzoek en onderwijspraktijk dichter bij elkaar te brengen. Het heeft haar voorkeur om onderzoek voor, in en met de praktijk te doen. Om inzichten uit onderzoek te delen en te verduidelijken. In de manier waarop zij onderzoek verbindt aan de onderwijspraktijk is ze beschouwend, betrokken, constructief kritisch, en positief. Ze wil zien en voelen dat haar werk er toe doet, voor de onderwijspraktijk en voor de ander. Ze zoekt dan ook uitdrukkelijk verbinding met de mensen met wie ze werkt en met lopende processen in de organisaties waar ze voor werkt.
Andrea ziet onderzoekend werken als een manier om jezelf als professional en de praktijk waarin je werkt te blijven ontwikkelen. Haar eigen manier van onderzoekend werken wordt onder meer gekenmerkt door een zorgvuldige en mensgerichte benadering met oog en oor voor de praktijk, door een brede kijk op manieren van onderzoek doen, en door een voortdurend streven naar kwaliteit.
Interesse in een uitgebreid overzicht van werkervaring en publicaties? Op LinkedIn leest u meer.